تبلیغات
شتات

شتات

ADS
نویسنده : آزاد آریا پنجشنبه 20 تیر 1392, 02:56 ق.ظ
وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ. /بقرة186
و چون بندگان من از تو سراغ مرا مى‏گیرند بدانند كه من نزدیكم و دعوت دعاكنندگان را اجابت مى‏كنم البته در صورتى كه مرا بخوانند پس باید كه آنان نیز دعوت مرا اجابت نموده و باید به من ایمان آورند تا شاید رشد یابند.

این آیه در افاده مضمونش بهترین اسلوب و لطیف‏ ترین و زیباترین معنا را براى دعا دارد.
از آنجا که در این آیه اولا گفتگو بصورت متکم وحده هست نه غائب و دوما تعبیر لطیف (عبادی) بکار رفته برای انسان ها سوما در جواب نفرمودند بگو کذا بلکه فرمودند اگر سراغ مرا گرفتند بگو من نزدیکم و این نکته را با تاکید بیان کردند. و از طرفى در این آیه با همه اختصارش هفت مرتبه ضمیر متكلم (من) تكرار شده، و آیه ‏اى به چنین اسلوب در قرآن منحصر به همین آیه است. این همه نشانه ای از اهتمام خداوند به استجابت دعا است.
لذا در حدیث امام صادق ع هم دستور به دعا کردن آماده و فرموده اند که امید به این داشته باشید که هر در را که بکوبید عاقبت گشوده خواهد شد.
" عبد اللَّه بن سنان" مى‏ گوید از امام صادق ع شنیدم كه فرمود:
" زیاد دعا كنید زیرا دعا كلید بخشش خداوند و وسیله رسیدن به هر حاجت است، نعمتها و رحمتهایى نزد پروردگار است كه جز با دعا نمى‏توان به آن رسید! و بدان هر در را كه بكوبى عاقبت گشوده خواهد شد.
1

البته ذکر یک نکته از آیه مبارکه بسیار ضروری است؛ در این آیه بعد از عبارت أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ فرموده اند إِذا دَعانِ یعنی زمانی دعا مستجاب است که دعای واقعی باشد و به تعبیر دیگر ای چه بسا امری که گمان خیر بودن و یا امکان استجابتش می رود در حالی که چنین نیست و لذا فی الواقع این دعا نیست بلکه داعی گمان ذعا می کند در حالی که شر است "عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون"2؛ و باز هم از همین قید دعایی که لقلقه زبان باشد نه از عمق جان و دل هم خارج می شود یعنی در دعا باید زبان و قلب یکی باشد تا دعای واقعی باشد و إِذا دَعانِ صادق باشد، و نکته آخر درباره دعای واقعی این است که تمنای رسیدن به مقصود از دیگران نباشد یعنی امید از غیر خدا بریده شود و به حضرت حق تمام امید باشد و بقول خواجه:

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد
وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

_________________________________________
1.  اصول كافى جلد 2 صفحه 468.
2.   چه بسا چیزها كه شما از آن كراهت دارید در حالى كه خیرتان در آن است و چه بسا چیزها كه دوست مى ‏دارید در حالى كه شر شما در آن است و خدا خیر و شر شما را مى‏ داند و خود شما نمى ‏دانید. بقرة 216



دسته بندی : قرآن ,
برچسب ها : دقایقی با قرآن , دقایقی با قرآن (3) , کتاب هدایت , وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ , بقرة186 ,



» ام کلثوم ها ( جمعه 15 آذر 1392 )
» تذکر ( جمعه 3 آبان 1392 )
» غدیریه ( پنجشنبه 2 آبان 1392 )
» قوری قلبت ( یکشنبه 28 مهر 1392 )
» غدیریه ( یکشنبه 28 مهر 1392 )
» علم بهتر است یا... ( شنبه 20 مهر 1392 )
» دزد پررو و بلاهت دوستان! ( سه شنبه 9 مهر 1392 )
» مقاومت راه حل مشکلات... ( دوشنبه 11 شهریور 1392 )
» خوک! ( شنبه 9 شهریور 1392 )
» بیکاری احمدی نژاد... ( شنبه 9 شهریور 1392 )
» ندارد... ( جمعه 1 شهریور 1392 )
» آپاچی ( سه شنبه 29 مرداد 1392 )
» تعریف غلط از روشنفکری ( چهارشنبه 16 مرداد 1392 )
» دنیای نجف! ( چهارشنبه 16 مرداد 1392 )
» al-Imam Sayyid Ali Khamenei ( چهارشنبه 9 مرداد 1392 )
موضوعات

صفحات

کلمات کلیدی

آمار بازدید


کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

درباره ما


هزار خواهش و آیا
هزار پرسش و اما
هزار چون و هزاران چرای بی زیرا
هزار بود و نبود
هزار شاید و باید
هزار باد و مباد
هزار کار نکرده
هزار کاش و اگر
هزار بار نبرده
هزار پوک و مگر
هزار بار همیشه
هزار بار هنوز ...
مگر تو ای همه هرگز
مگر تو ای همه هیچ
مگر تو نقطه ی پایان
بر این هزار خط ناتمام بگذاری
مگر تو ای دم آخر
در این میانه تو
سنگ تمام بگذاری...

قیصر
ایجاد کننده وبلاگ : آزاد آریا



ابزار هدایت به بالای صفحه