تبلیغات
شتات

شتات

ADS
نویسنده : آزاد آریا پنجشنبه 27 تیر 1392, 02:11 ق.ظ
 یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیهِ / 6 انشقاق
هان اى انسان! تو در راه پروردگارت تلاش مى‏ كنى و بالأخره او را دیدار خواهى كرد.

یعنی تو در حرکت استکمالی هستی و حرکت پررنجی است. مبارزه با نفس اماره و مبارزه با صفات رذیله خیلی مشکل است. مبارزه با شیطان برون و شیطان انسی و شیطان جنی و مخصوصاً ابلیس، خیلی مشکل است. لذا حرکت استکمالی مشکل است. همان صراط مستقیمی که از مو باریکتر و از آتش سوزنده‌تر و از شمشیر برنده‌تر است؛ ولی رسیدن به مطلوبش خیلی عالیست و آن «ملاقیه» یعنی مقام فنا و مقام لقاء است. این‌که انسان برسد به جایی که مظهر صفات حق تبارک و تعالی باشد.
در روایت معراجیه به پیغمبر اکرم خطاب شد که یا رسول الله! بنده‌هایی دارم که لذتشان نظر کردن من به آن‌ها و نظر کردن آن‌ها به من است و در هر نظری به آن‌ها سعی وجودی می‌دهم. اهل بهشت یعنی حورالعین‌ها و قصرها که عالم حَیَوان است، از اینها شکایت می‌کنند که خدایا ما را برای اینها خلق کردی و اینها هیچ توجهی به ما ندارند. خطاب می‌شود بگذار بنده‌ام لذتش نظر کردن به من باشد و نظر کردن من به او باشد. حال یک جمله هم در روایت معراجیه هست که خدا فرموده: من روزی ۳۶۰ مرتبه، البته ظاهراً از باب کثرت است، یعنی من خیلی به اینها نظر دارم و در هر نظری ملک و مُلک اینها را زیاد می‌کنم یعنی با هر نظری، سعی وجودی به اینها می‌دهم. این استکمال هست تا خدا خدایی کند و به این «سر من الحق الی الحق» است. هرچه جلوتر هم برود، جا دارد و مقام قُرب خداست.
لذا پیمودن راه تا به مقام فنا و مقام لقاء نرسد، مشکل است. "یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِیهِ"، یعنی تو در رنجی و این سیر تو رنج آور است و مشقّت بار است، اما نتیجه دارد و نتیجه آن «فَمُلاقِیه» است. معلوم است که مبارزه با نفس اماره خیلی مشکل است. به اندازه‌ای مشکل است که حضرت یوسف در حالی که در همه جا نمره بیست آورده، اما می‌فرماید: "إِلَّا تَصْرِ‌فْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَ أَکُن مِّنَ الْجَاهِلِینَ"1؛ یعنی راه مشکل است. "وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بهَِا لَوْ لَا أَن رَّءَا بُرْهَانَ رَبِّهِ"2؛ اگر حمایت خاص خدا نبود و یا اگر عصمت حضرت یوسف نبود، همینطور که زلیخا به او تمایل کرد، او هم به زلیخا تمایل پیدا می‌کرد. اما خدا او را حفظ کرد و عصمت او، حفظش کرد. معنای همه اینها اینست که راه خیلی مشکل است و خیلیها در وسط راه می‌مانند و عاقبتشان بخیر نمی‌شود.
من دیدم طلبه‌های فاضل و نماز شب خوان و طلبه‌هایی که سر و کار با درس اخلاقی دارند و سیر و سلوکی هستند و اما ناگهان رفتند و چه رفتن بدی و رفتن به کفر. یک بار یک جرقه انحرافی برای او پیدا می‌شود و علیه اسلام کتاب می‌نویسد. خدا باید عنایت کند و معلم اخلاق ما باشد، و الاّ پیمودن راه مشکل است.

در طریق عشقبازی امن و آسایش بلاست
ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی

اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
ره روی باید جهان سوزی نه خامی بی غمی

آدمی در عالم خاکی نمی آید بدست
عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی

خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم
کز نسیمش بوی جوی مولیان آید همی
__________________________________________________
  (1) یوسف / 23.
 (2) یوسف / 24.



دسته بندی : قرآن ,
برچسب ها : دقایقی با قرآن , قرآن , کتاب هدایت , یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیهِ , 6 انشقاق ,



» ام کلثوم ها ( جمعه 15 آذر 1392 )
» تذکر ( جمعه 3 آبان 1392 )
» غدیریه ( پنجشنبه 2 آبان 1392 )
» قوری قلبت ( یکشنبه 28 مهر 1392 )
» غدیریه ( یکشنبه 28 مهر 1392 )
» علم بهتر است یا... ( شنبه 20 مهر 1392 )
» دزد پررو و بلاهت دوستان! ( سه شنبه 9 مهر 1392 )
» مقاومت راه حل مشکلات... ( دوشنبه 11 شهریور 1392 )
» خوک! ( شنبه 9 شهریور 1392 )
» بیکاری احمدی نژاد... ( شنبه 9 شهریور 1392 )
» ندارد... ( جمعه 1 شهریور 1392 )
» آپاچی ( سه شنبه 29 مرداد 1392 )
» تعریف غلط از روشنفکری ( چهارشنبه 16 مرداد 1392 )
» دنیای نجف! ( چهارشنبه 16 مرداد 1392 )
» al-Imam Sayyid Ali Khamenei ( چهارشنبه 9 مرداد 1392 )
موضوعات

صفحات

کلمات کلیدی

آمار بازدید


کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

درباره ما


هزار خواهش و آیا
هزار پرسش و اما
هزار چون و هزاران چرای بی زیرا
هزار بود و نبود
هزار شاید و باید
هزار باد و مباد
هزار کار نکرده
هزار کاش و اگر
هزار بار نبرده
هزار پوک و مگر
هزار بار همیشه
هزار بار هنوز ...
مگر تو ای همه هرگز
مگر تو ای همه هیچ
مگر تو نقطه ی پایان
بر این هزار خط ناتمام بگذاری
مگر تو ای دم آخر
در این میانه تو
سنگ تمام بگذاری...

قیصر
ایجاد کننده وبلاگ : آزاد آریا



ابزار هدایت به بالای صفحه