تبلیغات
شتات

شتات

ADS
نویسنده : آزاد آریا جمعه 28 تیر 1392, 01:53 ق.ظ
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زِینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِیلا / 28 احزاب
اى پیامبر! به همسرانت بگو اگر زندگى دنیا و زینت آن را مى‏خواهید، بیایید تا چیزى از دنیا به شما بدهم، و رهایتان كنم، طلاقى نیكو و بى سر و صدا.

این آیه مربوط به همسران رسول خدا (ص) است كه اولا به ایشان تذكر دهد كه از دنیا و زینت آن جز عفت و رزق كفاف بهره‏ اى ندارند، البته این در صورتى است كه بخواهند همسر او باشند، و گرنه مانند سایر مردمند، و سپس ایشان را خطاب كند كه متوجه باشند در چه موقفى دشوار قرار گرفته‏ اند، و به خاطر افتخارى كه نصیبشان شده چه شدایدى را باید تحمل كنند، پس اگر از خدا بترسند، خداوند اجر دو چندانشان مى‏ دهد، و اگر هم عمل زشتى كنند، عذابشان نزد خدا دو چندان خواهد بود.
آن گاه ایشان را امر مى‏ كند به عفت، و اینكه ملازم خانه خود باشند، و چون سایر زنان خود را به نامحرم نشان ندهند، و نماز بگذارند، و زكات دهند، و از آنچه در خانه‏ هایشان نازل و تلاوت مى ‏شود از آیات قرآنى و حكمت آسمانى یاد كنند، و در آخر، عموم صالحان از مردان و زنان را وعده مغفرت و اجر عظیم مى ‏دهد.

" یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ ... أَجْراً عَظِیماً" سیاق این دو آیه اشاره دارد به اینكه گویا از زنان رسول خدا (ص) یا از بعضى ایشان سخنى و یا عملى سرزده كه دلالت مى‏ كرده بر اینكه از زندگى مادى خود راضى نبوده‏ اند، و در خانه رسول خدا (ص) به ایشان سخت مى‏ گذشته، و نزد رسول خدا (ص) از وضع زندگى خود شكایت كرده‏ اند و پیشنهاد كرده‏ اند كه كمى در زندگى ایشان توسعه دهد، و از زینت زندگى مادى بهره‏ مندشان كند.
دنبال این جریان خدا این آیه را فرستاده، و به پیغمبرش دستور داده كه ایشان را بین ماندن و رفتن مخیر كند، یا بروند و هر جورى كه دلشان مى‏ خواهد زندگى كنند، و یا بمانند و با همین زندگى بسازند، چیزى كه هست این معنا را چنین تعبیر كرد، كه اگر حیات دنیا و زینت آن را مى‏ خواهید، بیایید تا رهایتان كنم. و اگر خدا و رسول و دار آخرت را مى‏ خواهید باید با وضع موجود بسازید، و از این تعبیر بر مى‏ آید كه:
اولا جمع بین وسعت در عیش دنیا، و صفاى آن، كه از هر نعمتى بهره بگیرى و به آن سرگرم شوى، با همسرى رسول خدا (ص) و زندگى در خانه او ممكن نیست، و این دو با هم جمع نمى ‏شوند.
و بقول شاعر:
تا در طلب گوهر كانی، كانی
تا در هوس لقمه ی نانی، نانی
این نكته و رمز اگر بدانی دانی
هر چیز كه در جستن آنی، آنی

ثانیا دلالت مى‏ كند بر اینكه هر یك از دو طرف تخییر مقید به مقابل دیگرش است، و مراد از اراده حیات دنیا و زینت آن، این است كه انسان دنیا و زینت آن را اصل و هدف قرار دهد، چه اینكه آخرت را هم در نظر بگیرد یا نه، و مراد از اراده حیات آخرت نیز این است كه آدمى آن را هدف و اصل قرار دهد، و دلش همواره متعلق بدان باشد، چه اینكه حیات دنیاییش هم توسعه داشته باشد، و به زینت و صفاى عیش نائل بشود، یا آنكه از لذائذ مادى به كلى بى بهره باشد.
مطلب دیگر اینكه جزاء یعنى نتیجه اختیار كردن یكى از این دو طرف تردید مختلف است، اگر حیات دنیا و زینت آن را اختیار كنند، یعنى همسران رسول خدا (ص) از همسرى او صرف نظر نمایند، نتیجه و جزایش این است كه آن جناب ایشان را طلاق دهد، و هم از مال دنیا بهره‏ مندشان سازد و اما بر فرضى كه به همسرى آن جناب باقى بمانند و آخرت را بر حیات دنیا و زینت آن ترجیح دهند نتیجه‏ اش اجر عظیمى است در نزد خدا، اما نه به طور مطلق، بلكه به شرطى كه احسان و عمل صالح هم بكنند.

خدیجه س برترین همسر رسول الله ص
لازم است در اینجا تذکر داده شود که چرا بنا بر احادیث موجود حضرت خدیجه س بالاترین مقام را در میان زنان پیامبر ص دارا است 1 وی که دارای بهترین موقعیت مالی و اجتماعی در میان قبیله قریش بود حاضر شد با جوانی که از متامع دنیوی چیزی نداشت ازدواج کند و تمام سرمایه خود را در این مسیر فدا کند تا جایی چنین نقل شده  {علامه مامقانى گوید: به تواتر رسیده كه آیین مقدس اسلام جز با شمشیر حضرت على علیه السلام وثروت حضرت خدیجه سلام الله علیها برپا نشد.}2 حضرت خدیجه راز اصلى ازدواج با پیامبر مکرم ص را به صفیّه چنین بیان كرد: «إنّی قَدْ عَلِمْتُ أَنَّهُ مُؤَیَّدٌ مِنْ رَبِّ العالمین؛ من به طور قطع ویقین مى دانم كه او از سوى پروردگار عالمیان مورد تأیید مى باشد».3

 [تنها ملاك سعادت و كرامت" تقوى" است و هیچ حسب و نسب دیگرى از آن جمله همسرى پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله و سلم)- ملاك نیست‏]
پس چنین نیست كه صرف همسرى رسول خدا (ص) اجر عظیم داشته باشد، و خدا براى هر كس كه همسر آن جناب شود كرامتى و حرمتى قائل باشد، بلكه كرامت و احترام براى همسرى توأم با احسان و تقوى است، و به همین جهت است كه مى‏ بینیم وقتى براى بار دوم علو مقام ایشان را ذكر مى‏ كند، آن را مقید به تقوى نموده و مى‏ فرماید:" لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ".4
و این تقیید نظیر تقییدى است كه نسبت به كرامت اصحاب رسول خدا (ص) كرده، و فرموده:" مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً ... وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً" 5، پس معلوم مى‏ شود همه كسانى كه صحابى رسول خدا (ص) بودند مشمول این وعده نیستند، بلكه تنها شامل آن عده است كه ایمان و عمل صالح داشته‏اند، (پس اگر از یك نفر صحابى انحراف و گناه و ظلمى سرزده باشد، ما نمى ‏توانیم صحبت با رسول خدا (ص) را كفاره آن حساب كنیم).

نه هر که چهره برافروخت دلبری داند
نه هر که آینه سازد سکندری داند

نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست
کلاه داری و آیین سروری داند

__________________________________________________

1. هرگز خداى متعال همسرى بهتر از خدیجه به من عطا نكرد. ابن هشام، السیرة النبویة، ج 1، ص 80.
     خداى متعال على، حسن، حسین، حمزه، جعفر، فاطمه وخدیجه را بر جهانیان برگزید. علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 37، ص 63.

2. مامقانى، تنقیح المقال، ج 3، ص 77.

3. علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 16، ص 57.

4. احزاب 32

5. محمد (ص) فرستاده خدا، و آنان كه با وى ایمان آوردند، در جهاد علیه كفار بسیار سختند، و در بین خود دل رحمند، و مى‏ بینى ایشان را كه همواره یا در ركوعند یا سجود ...
خداوند همین اصحاب را كه ایمان آورده‏اند و عمل صالح كرده‏اند مغفرت و اجر عظیمى وعده داده است.
سوره فتح، آیه 29.
 


دسته بندی : قرآن ,
برچسب ها : دقایقی با قرآن , قرآن کتاب هدایت , یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زِینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِیلا / 28 احزاب , 28 احزاب ,



» ام کلثوم ها ( جمعه 15 آذر 1392 )
» تذکر ( جمعه 3 آبان 1392 )
» غدیریه ( پنجشنبه 2 آبان 1392 )
» قوری قلبت ( یکشنبه 28 مهر 1392 )
» غدیریه ( یکشنبه 28 مهر 1392 )
» علم بهتر است یا... ( شنبه 20 مهر 1392 )
» دزد پررو و بلاهت دوستان! ( سه شنبه 9 مهر 1392 )
» مقاومت راه حل مشکلات... ( دوشنبه 11 شهریور 1392 )
» خوک! ( شنبه 9 شهریور 1392 )
» بیکاری احمدی نژاد... ( شنبه 9 شهریور 1392 )
» ندارد... ( جمعه 1 شهریور 1392 )
» آپاچی ( سه شنبه 29 مرداد 1392 )
» تعریف غلط از روشنفکری ( چهارشنبه 16 مرداد 1392 )
» دنیای نجف! ( چهارشنبه 16 مرداد 1392 )
» al-Imam Sayyid Ali Khamenei ( چهارشنبه 9 مرداد 1392 )
موضوعات

صفحات

کلمات کلیدی

آمار بازدید


کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

درباره ما


هزار خواهش و آیا
هزار پرسش و اما
هزار چون و هزاران چرای بی زیرا
هزار بود و نبود
هزار شاید و باید
هزار باد و مباد
هزار کار نکرده
هزار کاش و اگر
هزار بار نبرده
هزار پوک و مگر
هزار بار همیشه
هزار بار هنوز ...
مگر تو ای همه هرگز
مگر تو ای همه هیچ
مگر تو نقطه ی پایان
بر این هزار خط ناتمام بگذاری
مگر تو ای دم آخر
در این میانه تو
سنگ تمام بگذاری...

قیصر
ایجاد کننده وبلاگ : آزاد آریا



ابزار هدایت به بالای صفحه